Τύπος- Αναφορές

www.zarpanews.gr, 12/02/2018
Το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου εντάσσεται… στα Χανιά του μέλλοντος
http://www.zarpanews.gr/στρατοπεδοΜαρκοπουλου

Χανιώτικα Νέα, 10/06/2013
Ελένη Φουντουλάκη
Νέοι αρχιτέκτονες οραματίζονται τα Χανιά του μέλλοντος
http://www.haniotika-nea.gr/oramatizonte-ta-chania-tou-mellontos/

Χανιώτικα Νέα, 10/06/2013
Μανώλης Μαρκαντωνάκης και Ελένη Φουντουλάκη

Νέες προτάσεις για τα Χανιά του "αύριο"

ΣΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ ΤΟΥ P_PUBLIC

Αρχιτεκτονικές προτάσεις για τα Χανιά του μέλλοντος με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις σε όλη την πόλη, πεζόδρομους στη Χατζημιχάλη Γιάνναρη, στη Σκαλίδη, στην παραλιακή οδό της Νέας Χώρας, στην Παλιά Πόλη με τοποθετήσεις περιμετρικά των Χανίων μεγάλων πάρκινγκ και σταθμών μετεπιβίβασης, τροποποιήσεις διαδρομών των λεωφορείων, αναπλάσεις δρόμων στην περιοχή του Κουμ Καπί, ποδηλατόδρομους.
Αυτά περιελάμβανε μεταξύ άλλων η ολιστική αστική στρατηγική από την Ομάδα ενοποίησης ανοιχτών και πράσινων χώρων Χανίων του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων και του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Χανίων, που παρουσιάστηκε προχθές στο Πνευματικό Κέντρο στο πλαίσιο των εκδηλώσεων P_public το οποίο πραγματοποιήθηκε για τέταρτη συνεχή χρονια.
Τις εκδηλώσεις διοργάνωσαν οι νέοι αρχιτέκτονες, υπό την αιγίδα του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης - Περιφερειακή Ενότητα Χανίων και την 28η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Στις διαλέξεις - συζητήσεις που έγιναν στο Πνευματικό Κέντρο Χανίων, Ελληνες και ξένοι αρχιτέκτονες επιχείρησαν να αποτυπώσουν τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στους δημόσιους χώρους των Χανίων, αλλά και να παρουσιάσουν παραδείγματα και εμπειρίες από άλλες πόλεις της Ελλάδας και το εξωτερικό.
Κατά τη διάρκεια του P_public θεατρικά δρώμενα, μουσικές συναυλίες, εικαστικές εκθέσεις και βιντεοπροβολές "ζωντανέψαν" ξεχασμένους δημόσιους χώρους και μνημεία των Χανίων, αναδεικνύοντας νέες δυνατότητες αξιοποίησής τους.

Το Σάββατο παρουσιάστηκε η πρότασή της ομάδας εργασίας των νέων αρχιτεκτόνων που στηρίζεται στην εγκαθίδρυση ενός πράσινου δικτύου, το οποίο εκτός ότι συνδέει ανοικτούς και πράσινους χώρους, χρησιμοποιείται σαν ρυθμιστής στη διαχείριση των λοιπών δικτύων.
Η παρουσίαση ήταν αφιερώμενη στον Γιάννη Κτιστάκη "κινητήριο δύναμη" στην ομάδα των νέων αρχιτεκτόνων, που συνέβαλε όχι μόνο από άποψη γνώσης και εργατικότητας, αλλά και για τη δυναμική του σε κάθε του δράση και συμμετοχή στα κοινά, όπως επεσημάνθηκε.
Οι προτάσεις αφορούσαν ένα στρατηγικό σχέδιο που ενοποιεί τα υπάρχοντα δίκτυα της πόλης όπως υποδομές κυκλοφοριακού, υποδομές πολιτισμού κ.ά..
«Σκοπός μας ήταν η ολιστική προσέγγιση και ενοποίηση όλων των δικτύων ώστε να δουλέψουν και να λειτουργήσουν για έναν κοινό στόχο ο οποίος είναι η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής βασιζόμενοι, σε κανόνες που έχουν εδραιωθεί ανά τα χρόνια με μελέτες», ανέφερε η κα Ειρήνη Βλαζάκη από την Ομάδα Ενοποίησης Ανοικτών και Πράσινων χώρων.
«Σκοπός μας και φέτος είναι να συζητήσουμε για άλλη μια φορά για τον δημόσιο χώρο, σε μια προσπάθεια να αλλάξει η νοοτροπία. Οι προτάσεις αφορούν όλη την πόλη και όλους τους πολίτες. Στοχεύουμε να βγουν κάποια χρηστικά συμπεράσματα για την πόλη που μας θα βοηθήσουν να αλλάξουμε νοοτροπία και στην καλύτερη σχέση μας με τους δημόσιους χώρους», ανέφερε η κα Ειρήνη Αποστολάκη από την Ομάδα Ενοποίησης Ανοικτών και Πράσινων χώρων.
Και πρόσθεσε: «Φέτος η ομάδα αρχιτεκτόνων του ΤΕΕ Κρήτης για την ενοποίηση ανοικτών χώρων ολοκληρώνει τη μελέτη της η οποία αφορά σε μια συνολική στρατηγική για την εγκατάσταση δικτύου ανοικτών και πράσινων χώρων».
Από την πλευρά της η κα Αννα Τσιτωνάκη από την Ομάδα Ενοποίησης Ανοικτών και Πράσινων χώρων τόνισε πως «επιδιώκουμε να αναδείξουμε ένα μεγάλο δίκτυο από ανοικτούς δημόσιους χώρους πρασίνου όπως οι Αγιοι Απόστολοι, το Στρατόπεδο Μαρκοπούλου, ο Αγιος Ματθαίος, το Πρεβαντόριο αλλά και μικρά αστικά πάρκα, μικρές νησίδες πρασίνου των δρόμων, τα ρέματα, το παραλιακό μέτωπο που θα συμπαρασύρει βελτιώνοντας και άλλα δίκτυα του αστικού χώρου όπως το κυκλοφοριακό, το κοινωνικό, εμπορικό, πολιτιστικό κ.α.».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων κ. Γιώργος Καλλιγέρης ανέφερε πως «το μήνυμά μας είναι ότι μπορούμε να αλλάξουμε και να υλοποιήσουμε πολλά πράγματα στην καθημερινότητά μας για να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στην πόλη μας».

Οι νέοι αρχιτέκτονες πρότειναν μεταξύ άλλων τη δημιουργία γραφείου «πολεοδομικού κυκλοφοριακού σχεδιασμού», δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης από τα Ι.Χ. αυτοκίνητα στα Μ.Μ.Μ., δρομολόγηση λεωφορείων από χώρους στάθμευσης στις εισόδους της πόλης προς το κέντρο με ενιαίο κόμιστρο κ.ά..
 
Εργα σε λεωφορεία
Δεκαεννέα επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφοι, με 85 φωτογραφίες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της ομάδας p_public και παρουσίασαν έργα τους μέσα σε τρία αστικά λεωφορεία, σε μια από τις δράσεις που πραγματοποιήθηκαν το τριήμερο στη πόλη μας, στις εκδηλώσεις που διοργάνωσαν οι νέοι αρχιτέκτονες με θέμα τους δημόσιους χώρους στα Χανιά.
Το θέμα της φωτογραφικής έκθεσης ήταν "ο ΔηΜΜΜόσιος Χώρος σε κίνηση" ενώ όπως δήλωσε στα "Χ.Ν." ο αρχιτέκτων μηχανικός εκπρόσωπος της ομάδας p_public Μιχάλης Νευραδάκης «το Δημόσιο με "3Μ" γιατί γίνεται η αναφορά και ο λόγος για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και την αξιοποίησή τους. Με αυτό τον τρόπο θέλουμε να τονίσουμε τη σημασία της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με ένα συμβολικό τρόπο».

Βόλτα σε μνημεία
Τα σημαντικά μνημεία της παλιάς πόλης των Χανίων, δεν είναι  μόνο πολιτισμικός πλούτος αλλά και οικονομικός, αφού πολλοί επισκέπτες Ελληνες αλλά και ξένοι έρχονται να τα θαυμάσουν και να τα γνωρίσουν από κοντά.
Αυτό τόνισε ο υπεύθυνος του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Βάμου Φώτης Ποντικάκης, ο οποίος χθες το απόγευμα μαζί με τις Κωνσταντίνα Παπαδογιαννάκη, Ελένη Δεσποτίδου από το Κέντρο Βάμου, αλλά και αρκετούς πολίτες, πραγματοποίησαν "Μια βόλτα 5000 χρόνων στα Χανιά", συμμετέχοντας έτσι στις φετινές δράσεις του p_public.
Ο κ. Ποντικάκης σημείωσε επίσης ότι «το πρόγραμμα αυτό "Μια βόλτα 5000 χρόνων στα Χανιά", το έχουμε καθιερώσει φέτος και με ομάδες όχι μόνο από σχολεία των Χανίων αλλά και της υπόλοιπης Κρήτης».



Χανιώτικα Νέα, 26-10-2011  
 
Από ομάδα του Τ.Ε.Ε.- Συμμετοχή σε συνέδριο για ανοιχτούς χώρους
Σε συνέδριο στη Θεσσαλονίκη συμμετείχε προ ημερών η Ομάδα Ενοποίησης Ανοιχτών και Πράσινων Χώρων του Τμήματος Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.). Η ομάδα των Χανίων πήρε μέρος με ένα πόστερ. Η εθελοντική αυτή ομάδα εργασίας συστάθηκε πριν από δύο χρόνια περίπου με πρωτοβουλία του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων και εργάζεται υπό την αιγίδα του Τ.Ε.Ε. Σήμερα αποτελείται από 10 αρχιτέκτονες, οι οποίοι μελετούν τη δυνατότητα ενοποίησης των πρασίνων και ανοιχτών χώρων της πόλης των Χανίων σε ένα δίκτυο. Η φάση της ανάγνωσης των διαφορετικών σε χαρακτήρα περιοχών μελέτης οδήγησε στον εντοπισμό των προβλημάτων και των πολυάριθμων δυνατοτήτων τους. Σε δεύτερο στάδιο θεωρήθηκε απαραίτητη η συνολική αντιμετώπισή τους, η οποία να λαμβάνει υπόψη τις επιρροές όλων των δικτύων της πόλης, χωρικών και μη, όπως το οδικό, το αστικό, αλλά και το εμπορικό και κοινωνικό. Η ομάδα, λοιπόν, θέτει ως νέο στόχο την επεξεργασία ενός ευρύτερου στον χώρο, αλλά και στον χρόνο, στρατηγικού σχεδίου, που στοχεύει στην αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, στη δημιουργία και επέκταση του πρασίνου, στην ανάπλαση και αύξηση των κοινόχρηστων χώρων, όπως και στη βελτίωση της εικόνας και της βιωσιμότητας της πόλης. Επιπλέον, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις και δρώμενα στα Χανιά και όχι μόνο, επιδιώκει να επικοινωνήσει την αναγκαιότητα μιας συνολικής αντιμετώπισης των περιοχών μελέτης -σε επίπεδο στρατηγικών επιλογών/στόχων- και να δημιουργήσει στους κατοίκους της πόλης ένα κοινό όραμα για το μέλλον.




Χανιώτικα Νέα, 14-05-2011
Ελένη Φουντουλάκη

 
Τα σχολεία χρειάζονται περισσότερο πράσινο
Οι αυλές των σχολείων χρειάζεται να αποκτήσουν ξανά περισσότερο πράσινο, έτσι ώστε  τα παιδιά να μην στερούνται τη χαρά της καθημερινής επαφής με τη Φύση, κάτω από τις σύγχρονες οικιστικές συνθήκες, που τα αποξενώνουν από το φυσικό τους πλαίσιο, με επιπτώσεις στην αγωγή και στην ψυχολογία τους.
Αυτό επισημάνθηκε, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια της εσπερίδας με θέμα 'Μεταμορφώνοντας τον σχολικό χώρο', που διοργάνωσε η Περιβαλλοντική Ομάδα του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων, χθες, στο 16ο Δημοτικό Σχολείο Χανίων.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε ομιλίες για τις προδιαγραφές του Οργανισμού Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ), την αυλή και τα σχολικά κτήρια στα Χανιά μέσα από έρευνα με ερωτηματολόγιο. Οπως ανέφερε ο γραμματέας του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Χανίων, κ. Φώτης Ποντικάκης: 'Προσπαθούμε να ψάξουμε τρόπους για το πώς μπορεί να γίνει καλύτερη η αυλή και ο χώρος του σχολείου. Δεν μας ικανοποιεί το ότι είναι γεμάτος τσιμέντο. Δεν μας ικανοποιεί το ότι πολλά σχολεία δεν έχουν αυλές. Είμαστε απογοητευμένοι γιατί υπάρχουν Νηπιαγωγεία που βρίσκονται σε υπόγεια ή ημι-υπόγεια και ψάχνουμε το πώς μπορεί να μπει πράσινο στις αυλές των σχολείων, έτσι ώστε τα παιδιά να χαίρονται που βρίσκονται στο σχολείο και να μαθαίνουν να ζουν αρμονικά με τη Φύση'.
«Η σχολική αυλή, μέρος του Δικτύου Ανοιχτών και Πράσινων Δημόσιων Χώρων», ήταν το θέμα της ομιλίας των εκπροσώπων της Ομάδας για το Δίκτυο Ανοιχτών και Πράσινων Χώρων στα Χανιά, Ειρήνης Βλαζάκη και Κυριακής Ντουνιαδάκη.
Οπως επεσήμαναν οι ομιλήτριες: 'Στις σύγχρονες οικιστικές συνθήκες οι δυνατότητες της συχνής επαφής του παιδιού με τη Φύση και η ελευθερία κίνησής του περιορίζονται σημαντικά και τείνουν να το αποξενώσουν από το φυσικό του πλαίσιο με επιπτώσεις στην αγωγή και στην ψυχολογία του. Το παιδί βιώνει στον χώρο της πόλης γενικότερα και ειδικότερα στους υπαίθριους χώρους αγωγής, που η κοινωνία δημιούργησε γι’ αυτό, όπως είναι η σχολική αυλή και η παιδική χαρά, έναν κόσμο ξένο προς τη Φύση, που του στερεί τη χαρά, την οποία μπορεί να του προσφέρει η δυνατότητα καθημερινής επαφής με αυτή. Αναλαμβάνει το σχολείο να διδάξει τον σεβασμό και την αγάπη προς τη Φύση, τη στιγμή που το μήνυμα, το οποίο μεταφέρει η όλη εικόνα του υπαίθριου σχολικού περιβάλλοντος, αλλά και του συνολικού χώρου της πόλης που βιώνει καθημερινά, είναι διαφορετικό. Ετσι το περιβάλλον που διαθέτουμε στα παιδιά, που αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα αγωγής, λειτουργεί αρνητικά στην ανάπτυξη περιβαλλοντικού ήθους'.
'Θεωρούμε ότι χρειάζεται μια αναθεώρηση της προσέγγισης, του σχεδιασμού του αστικού τοπίου σε επίπεδο πόλης και σε επίπεδο σχολείων με την ενίσχυση της παρουσίας της βλάστησης, την αποκατάσταση της βλάστησης όπου υπάρχει, με τη δημιουργία πάρκων και κήπων που να εξυπηρετούν την ενεργητική συμμετοχή, αλλά και την εκπαίδευση του πληθυσμού όλων των ηλικιών στην καλλιέργεια των φυτών, με τη δημιουργία μικρών θεματικών κήπων για παιδιά, για εκπαιδευτικές επισκέψεις και παιχνίδι', ανέφερε η κα Ντουνιαδάκη.
Και πρόσθεσε: 'Σε επίπεδο σχολείων χρειάζεται βιολογικός εμπλουτισμός με κατάλληλα φυτά και δημιουργία φυσικών βιοτόπων σε παιδικές χαρές και σχολικές αυλές. Το κυριότερο είναι ότι πρέπει γίνει μια ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική μελέτη σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά. Για τη σχεδίαση αυτή υπάρχουν ήδη οδηγίες από το Υπουργείο Παιδείας που ορίζουν ποιους χώρους πρέπει να έχει μια σχολική αυλή π.χ. συγκεντρώσεων, ανάπαυσης, παιχνιδιών, πρασίνου, εκδηλώσεων, πρόσβασης για ΑμεΑ κ.ά.'.
Σύμφωνα με την κα Ντουνιαδάκη, στα Χανιά υπάρχουν σχολεία που έχουν εφαρμοστεί μελέτες για κήπους και έχουν μπει σε περιβαλλοντικά προγράμματα με εξαιρετικά αποτελέσματα, όπως το 2ο Νηπιαγωγείο Χανίων, αλλά και δύο ακόμη Νηπιαγωγεία στο Πασακάκι.
Επίσης, στο πλαίσιο της εκδήλωσης, οι εκπρόσωποι της Ομάδας πηλΟΙΚΟ, Θεοδοσία Φραντζεσκάκη, Κατιάνα Πατρελάκη και Ελένη Μπραουδάκη, έδειξαν τρόπους για κατασκευές με φυσικά υλικά στον προαύλιο χώρο.
Οπως ανέφερε η κα Πατρελάκη: 'Στο πλαίσιο της εκδήλωσης θα προτείνουμε κατασκευές στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν τα ίδια τα παιδιά, οι γονείς και οι δάσκαλοι, έτσι ώστε να μπορέσουν να ομορφύνουν και να αναβαθμίσουν τους προαύλιους χώρους, αλλά και το ίδιο το σχολείο. Οι προτάσεις μας αφορούν διάφορες κατασκευές μικρής και μεγάλης κλίμακας με φυσικά υλικά προκειμένου τα παιδιά να γνωρίσουν και να έρθουν σε επαφή τόσο με την κατασκευή όσο και τα φυσικά υλικά'.
Τέλος στον «ρόλο των ενεργών πολιτών στη δημιουργία και προστασία χώρων πρασίνου», αναφέρθηκε ο κ. Ηλίας Γιαννίρης, επίκουρος καθηγητής Τμήματος Αρχιτεκτονικής Πολυτεχνείου Κρήτης.


Χανιώτικα Νέα, 03-05-2011
Ελένη Φουντουλάκη

Προτάσεις για τα Χανιά του μέλλοντος
Πώς θα ήταν άραγε τα Χανιά με περισσότερες πεζοδρομήσεις όπως έγινε στον Βόλο, ποδηλατοδρομήσεις όπως στα Τρίκαλα, δημοτικά ηλεκτρικά mini bus όπως στην Κοζάνη και περισσότερους  χώρους πρασίνου;
Τα παραδείγματα αυτά, τα οποία εφαρμόζονται με επιτυχία ήδη σε άλλες πόλεις της Ελλάδας και στο εξωτερικό, μπορούν να εφαρμοσθούν και στα Χανιά, αρκεί οι Αρχές να πάρουν τις αποφάσεις,  που είναι αναγκαίες, για να αλλάξει η μορφή της πόλης, χωρίς να φοβηθούν το πολιτικό κόστος.
Αυτό είναι η πρόκληση, αλλά και το ζητούμενο, όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια της ενδιαφέρουσας εσπερίδας με θέμα 'Η συμβολή της Αρχιτεκτονικής στην αναπτυξιακή προσπάθεια του Δήμου Χανίων', που διοργάνωσαν ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Χανίων και το ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης, υπό την αιγίδα του Δήμου Χανίων, το Σάββατο το απόγευμα, στο Κέντρο Αρχιτεκτονικής της Μεσογείου.
Οπως επεσήμανε στα 'Χ.Ν.' ο  αρχιτέκτων Γιώργος Βαρουδάκης: 'Σήμερα, επειδή θεωρούμε ότι τα προβλήματα της πόλης έχουν φτάσει σε οριακό σημείο, προσπαθούμε να ενημερώσουμε τη νέα Δημοτική Αρχή  πάνω σε μελέτες, οι οποίες έχουν γίνει για τα Χανιά, οι οποίες θα μπορούσαν να αναβαθμίσουν κυριολεκτικά και να αναδείξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αυτής της πόλης έναντι άλλων στον ευρύτερο ίσως χώρο της Μεσογείου. Διότι έχουμε όλα αυτά τα προσόντα και που δυστυχώς δεν μπορούμε να τα αναδείξουμε μέσα από σωρεία προβλημάτων που αφορούν π.χ. την κυκλοφορία, διότι αυτή την πόλη δεν μπορεί να την περπατήσεις πλέον, ο πεζός βρίσκεται σε μια συνεχή ομηρεία για να μην πούμε υπό διωγμό. Αυτό το σκέλος υποσκάπτει όλη την τουριστική πολιτική, την οποία θέλει πιθανόν να ασκήσει η πόλη και να προσεγγίσει τουρίστες και μάλιστα υψηλότερου εισοδήματος από του σημερινού'.
'Σήμερα τα πράγματα εδώ έχουν φτάσει σε οριακό σημείο. Κι αυτό δεν είναι σχήμα λόγου πια... Δεν μπορείς πλέον να περπατήσεις εύκολα, δεν μπορείς να μετακινηθείς εύκολα, το καυσαέριο είναι μια μόνιμη απειλή πάνω από την πόλη. Οι Αρχές φοβούνται το πολιτικό κόστος, δεν μπορούν να πάρουν αποφάσεις και δεν έχουν τις δυνατότητες να πάρουν ίσως τις αποφάσεις αυτές που θα είναι αναγκαίες για να αλλάξει η μορφή της πόλης. Δυστυχώς, όλοι αναρωτιούνται τι θα σημαίνει σε πολιτικό κόστος. Ομως δεν μπορούν να προβλέψουν τι συνέπειες θα έχει μακροπρόθεσμα. Να δουν τα παραδείγματα του εξωτερικού, άλλων πόλεων της Ελλάδας όπου έχουν γίνει αλλαγές με τεράστια επιτυχία π.χ στον Βόλο με πεζοδρομήσεις, στα Τρίκαλα με ποδηλατοδρομήσεις, στην Κοζάνη με ηλεκτρικά mini bus δημοτικής εταιρείας κ.ά.', τόνισε ο κ. Βαρουδάκης.
Και πρόσθεσε: 'Αυτό που θα έπρεπε να αλλάξει οπωσδήποτε είναι να βρεθεί άμεση λύση για το κυκλοφοριακό. Επίσης να δοθεί άμεση προτεραιότητα στον πεζό, στον περιηγητή αυτής της πόλης, που θα μπορεί με ασφάλεια και ελεύθερη πρόσβαση να προσεγγίσει οποιοδήποτε σημείο πρασίνου, πολιτισμού και σημεία γενικού ενδιαφέροντος της πόλης, τα οποία σήμερα είναι απρόσιτα'.

Οι νέοι αρχιτέκτονες
Από την πλευρά της η αρχιτέκτων - μηχανικός, μέλος της Ομάδας Μελέτης Ενοποίησης Ανοιχτών και Πράσινων Χώρων Χανίων, κα Στέλλα Καμαριανάκη, αναφέρθηκε στη μελέτη που έχει εκπονήσει η ομάδα δέκα νέων αρχιτεκτόνων, οι οποίοι εθελοντικά, όπως επεσήμανε η ίδια, 'προσπάθησαν να σχηματοποιήσουν μια μελέτη που οι πράσινοι χώροι των Χανίων θα δημιουργούν ένα δίκτυο έτσι ώστε η πόλη να αλλάξει όψη για τον πεζό, για τον κάτοικο και για τον επισκέπτη. Να δώσουμε προτεραιότητα σε εναλλακτικές μορφές μετακίνησης, φιλικές προς το περιβάλλον, τους πεζούς, τα ποδήλατα, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, να μειωθεί η κίνηση στους δρόμους και η εικόνα αναρχίας που επικρατεί ειδικά αυτή την περίοδο με τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα παντού και τη δυσκολία να περπατήσει ο απλός πολίτης'.
Οπως τόνισε η ίδια: 'Το σχέδιο που προτείνουμε συμπεριλαμβάνει οποιονδήποτε χώρο πρασίνου υπάρχει μέσα στα Χανιά και γύρω από αυτά. Εχει μελετήσει την παραλία, τα ρέματα, μεγάλους πράσινους χώρους, όπως το στρατόπεδο Μαρκοπούλου, τους Αγίους Αποστόλους και τα πράσινα που είναι εντός της πόλης, όπως ο Δημοτικός Κήπος ή μικρά κομμάτια πρασίνου που συνήθως είναι απαξιωμένα και την παλιά πόλη'.
'Θεωρούμε ότι αυτά μπορούν να γίνουν εφαρμόσιμα, αν λειτουργήσει ως master plan, δηλαδή ως ένα στρατηγικό σχέδιο με το οποίο θα μπορεί να πορευτεί η πόλη, αρχίζοντας από μέτρα, τα οποία είναι μηδενικού κόστους, όπως η εκπαίδευση των πολιτών ή η δημιουργία πάρκινγκ γύρω από την πόλη που θα μπορεί κάποιος να αφήσει το αυτοκίνητό του και με ενιαίο κόμιστρο να πάρει ένα mini bus και να κατέβει στην πόλη'.
Παράλληλα, οι αρχιτέκτονες, Ανδρέας Θεοδωρίδης και Μαρία Ανδρουλάκη, παρουσίασαν την ανάγνωση μελετών που αφορούν την πόλη των Χανίων και εκπονήθηκαν από 40 αρχιτέκτονες, στο πλαίσιο ενός 20ήμερου workshop στη Βαρκελώνη το 2004.
'Είναι μια ευκαιρία να δούμε τα Χανιά μέσα από τα μάτια μιας ευρωπαϊκής πόλης με ιδιαίτερη ευαισθησία στο τοπίο και στον πολυδιάστατο σχεδιασμό του δημόσιου ελεύθερου χώρου. Μια ευκαιρία που μπορεί να μας διδάξει ωραίες πρακτικές λύσεις και πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί στη Βαρκελώνη, μία πόλη με ιδιαίτερη ιστορία, αλλά και γνώσεις στον σχεδιασμό, στον χειρισμό και στην αξιοποίηση του δημόσιου χώρου', επεσήμανε ο κ. Θεοδωρίδης.

Μέτρα για το κυκλοφοριακό
Επίσης, οι αρχιτέκτονες επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν άμεσης απόδοσης μέτρα του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης όπως:
1. Δημοτική εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών όσον αφορά τα οφέλη για την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία, η δυνατόν ελάχιστη χρήση του αυτοκινήτου εντός των ορίων του κέντρου της πόλης.
2. Ανάδειξη του ποδηλάτου ως καθαρό και ήπιο μέσο μεταφοράς με ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων στο κέντρο της πόλης καθώς και δίκτυο ποδηλατοδρόμων με εξυπηρέτηση ποδηλάτων και μικρού κυβισμού δικύκλων, από κομβικά σημεία και περιοχές του ευρύτερου δημοτικού διαμερίσματος μέχρι το κέντρο και την παλιά πόλη, σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφάλειας που ορίζουν οι ευρωπαϊκού κανονισμοί, π.χ. από Νεα Κυδωνία - Σούδα - Μουρνιές προς το κέντρο των Χανίων.
3. Αναδιάρθρωση - επανοργάνωση των υπαρχόντων αστικών συγκοινωνιών με ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας μικρών οχημάτων μεταφοράς κοινού (mini bus), με ηλεκτροκίνηση ή χρήση αερίου (παραδείγματα Δήμων Κοζάνης - Τρικάλων - Καλαμαριάς). Σύσταση δρομολογίων από την περιφέρεια του κέντρου της πόλης (πλ. Δικαστηρίων - Αν. Γογονή - Κισάμου) προς το εμπορικό κέντρο. Λεωφορειακή σύνδεση της πόλης με το αεροδρόμιο.
4. Δημιουργία περιφερειακών υπαίθριων χώρων στάθμευσης για ιδιωτικά οχήματα σε υπάρχοντα άκτιστα ιδιωτικά οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές -όπως οι ανωτέρω- περιφερειακά του κέντρου και σύνδεσή τους με τις αφετηρίες του δικτύου (mini bus) που θα κατευθύνονται προς το κέντρο με ενιαίο κόμιστρο στάθμευσης και ναύλου.
5. Διερεύνηση της αποκλειστικής χρήσης πεζόδρομων στο εμπορικό κέντρο της παλιάς πόλης σε μορφή λειτουργικού δικτύου για το εμπόριο και τον τουρισμό, με στόχο τη σύνδεση Δημοτικής Αγοράς και οδού Χάληδων. Πεζοδρόμηση της οδού Τσουδερών και Ποτιέ, όπως προτείνει και ο Εμπορικός Σύλλογος Χανίων.
6. Διαπλατύνσεις και διανοίξεις οδών βάσει του ισχύοντος θεσμοθετημένου ρυμοτομικού σχεδίου, οι οποίες εκκρεμούν με ιδιοκτησίες - περιφράξεις - γραφειοκρατικά - περαιώσεις πράξεων αναλογισμού κ.λπ.
7. Νέες διαμορφώσεις των πεζοδρομίων στις γωνιές των οικοδομικών τετραγώνων, με σκοπό την ασφαλή ορατότητα των οδηγών στις διασταυρώσεις των δρόμων, προς αποφυγή ατυχημάτων.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ:
'Χρειάζονται μέτρα αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος'
Σύμφωνα με την πρόταση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων απαιτούνται άμεσα μέτρα αναβάθμισης του υπάρχοντος αστικού και οικιστικού περιβάλλοντος με χαμηλά κονδύλια, κίνητρα και βραβεύσεις.
1. Δημοτική πολιτική διασφάλισης και προτεραιότητας των πεζών με αποκαταστάσεις, διανοίξεις και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων για ικανό ενιαίο πλάτος. Απόλυτα εμφανείς σημάνσεις στις διαβάσεις πεζών παράλληλα με αυστηρή εφαρμογή του νόμου για παντός τύπου οχήματα που καταλαμβάνουν διαβάσεις πεζών, σταθμεύουν επί των πεζοδρομίων -χαρακτηριστικές εικόνες της καθημερινότητάς μας και εν γένει κάθε αυθαίρετης κατάληψης πεζοδρομίου (τραπεζοκαθίσματα - επιχειρηματικές δραστηριότητες παντός τύπου που παρεμποδίζουν τη διέλευση πεζών).
2. Δημιουργία μόνιμου δημοτικού εποπτικού οργάνου το οποίο θα επιτηρεί και θα αξιολογεί την κατάσταση των πεζοδρομίων, ταυτόχρονα με σύσταση συνεργείου επιδιόρθωσης πεζοδρομίων αντίστοιχο με το δημοτικό συνεργείο οδοστρώματος.
3. Η δημόσια καθαριότητα σαν ακρογωνιαίος λίθος δημοτικής πολιτικής.
4. Κίνητρα για μορφολογική και αισθητική αποκατάσταση των μικρών πρόχειρων κτισμάτων στις απολήξεις κλιμακοστασίων και άλλων αυθαίρετων κτισμάτων επί δωμάτων κτηρίων. Εξωραϊσμός των κατασκευών, απομάκρυνση φύλλων αμιαντοτσιμέντου τύπου «ελλενίτ» κ.λπ.
5. Δημοτική προώθηση της νέας τεχνικής των κάθετων κήπων σε δημόσιους και επί το πλείστον ιδιωτικούς χώρους. Αυστηρή τήρηση του νομοθετημένου ποσοστού πρασίνου, επί των ακάλυπτων παλαιών και νέων οικοδομών που έχουν τσιμεντοποιηθεί.
6. Επαναπροσδιορισμός της αισθητικής στο κέντρο και στις εισόδους της πόλης. Αναμορφώσεις όψεων κτηρίων, ημιτελών οικοδομών κ.ά. Επίσης εικαστικές επεμβάσεις σε τυφλές όψεις κτηρίων σε καίρια σημεία του κέντρου της πόλης μέσω καλλιτεχνικού διαγωνισμού.
7. Εικαστικές παρεμβάσεις σε υπάρχοντα δημοτικά πάρκα, αλσύλλια και ελεύθερους δημοτικούς χώρους της πόλης, μόνιμα ή περιοδικά από Χανιώτες καλλιτέχνες.

Παλιά πόλη και Unesco
Ζητούμενο για την ένταξη της μεσαιωνικής πόλης των Χανίων στην Unesco είναι η συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, διότι μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να υπάρξει προοπτική αναβάθμισης και προστασίας της παλιάς πόλης.
Αυτό επεσήμανε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων, κ. Γιάννης Χριστοδουλάκος, κατά τη διάρκεια της σχετικής εισήγησής του, τονίζοντας ότι:  'Το κύριο πρόβλημα που αφορά την παλιά πόλη, ένα πρόβλημα που αφορά όλα τα ιστορικά κέντρα της Ευρώπης, είναι το να μπορέσει να συνδυάσει κανείς τον έλεγχο, την προστασία, τη διατήρηση του πολύτιμου αποθέματος της Αρχιτεκτονικής, την άυλη κληρονομιά μας σε σχέση με μια βιώσιμη ανάπτυξη. Αυτό είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε και αυτό προϋποθέτει η ένταξη στην Unesco, δηλαδή να οριστούν οι κανόνες προς μια τέτοια προσέγγιση. Και είναι μια διαδικασία που απαιτεί μακροχρόνια προσπάθεια'.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Η πρόταση για τον στρατηγικό σχεδιασμό αναβάθμισης και προστασίας της μεσαιωνικής πόλης των Χανίων, με στόχο να εξεταστεί η δυνατότητα ένταξης της παλιάς πόλης στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco προϋποθέτει:
α. Συναίνεση της τοπικής κοινωνίας για την πόλη προκειμένου να στηρίξει  την προσπάθεια αναβάθμισης της παλιάς πόλης. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται ένα σύστημα συνεννόησης που θα αποτελείται από δημόσιους φορείς, θεσμικούς φορείς, κοινωνικούς φορείς και κινήσεις πολιτών.
Παράλληλα θα πρέπει: α. να αποκλειστεί το ιστορικό κέντρο από την επιθετική στάση της σύγχρονης πόλης. Οι ανοιχτοί χώροι και οι δρόμοι θα πρέπει να βρίσκονται στο κέντρο των επεμβάσεων, ενώ απαιτείται 'αστικός επαναπροσδιορισμός' για να διαπιστωθούν τα δυνατά και αδύνατα σημεία της παλιάς πόλης και η διασύνδεσή του με τα υπόλοιπα τμήματα της πόλης.
Ειδικότερα χρειάζεται να υπάρξουν προοπτικές, συντονισμός επεμβάσεων (σχέδιο προστασίας και ανάδειξης) όπως: οργάνωση προσβασιμότητας (χώροι στάθμευσης των κατοίκων, μίνι λεωφορεία, πεζοδρόμηση, ποδήλατα), λειτουργική ένταξη των αρχαιολογικών χώρων στην πόλη, ενίσχυση του εθελοντισμού, προώθηση των αξιών του ιστορικού κέντρου στα σχολεία, συντονισμός πολιτιστικών εκδηλώσεων.

«Master plan»
Το λεγόμενο «master plan», σύμφωνα με την πρόταση του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων, αφορά τον σχεδιασμό καθεαυτό, όπου θα πρέπει να συνταχθεί ένα σχέδιο για ένα ολοκληρωμένο σύστημα μελετών για την παλιά πόλη.
Προηγουμένως θα πρέπει να δημιουργηθεί μία βάση δεδομένων που θα ενσωματώσει τη μελέτη Ρωμανού - Καλλιγά με την καταγραφή όλων των κτισμάτων της παλιάς πόλης καθώς και όλες τις μελέτες που έχουν εκπονηθεί ή εκπονούνται.
Επίσης τα σημαντικά έργα που εκτελέστηκαν ή προβλέπεται να εκτελεστούν, όπως η ανάδειξη των τειχών, η πυροπροστασία, η υπόγεια καλωδίωση, οι αναστηλώσεις σημαντικών μνημείων.
Εκκρεμότητες σημαντικές είναι κυρίως η μελέτη αναστήλωσης και χρήσης των Νεωρίων, η τροποποίηση του ρυμοτομικού και η οργάνωση και εξεύρεση χώρων στάθμευσης εκτός των τάφρων. Ενα άλλο σημαντικό θέμα είναι η ύπαρξη των μινωικών αρχαιοτήτων στην καρδιά της παλιάς πόλης και η προσπάθεια ανάδειξής τους στον λόφο του Καστελλίου. Θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια όλα τα ανασκαμμένα και απαλλοτριωμένα οικόπεδα με μινωικές αρχαιότητες να συντηρηθούν και να ενταχθούν σε ένα δίκτυο ελεύθερων αστικών χώρων πολιτισμού. Αυτό θα αποτελέσει σημαντική παράμετρο σε πιθανή υποψηφιότητα ένταξης στην Unesco.


Χανιώτικα Νέα, 18-04-2011
Άποψη ομάδας
Για το λιμενικό περίπτερο του Καραντινού
Έχουμε σχολιάσει και παλαιότερα ως ομάδα πως ό,τι ζούμε σήμερα στην πόλη μας είναι αποτέλεσμα μιας γενικευμένης ηθικής κρίσης. Κι επαναφέρουμε το θέμα αυτό με αφορμή την κατεδάφιση του Λιμενικού Περιπτέρου, όχι αυτού καθ’ αυτού, αλλά σαν διαδικασία υλοποίησης. Δηλαδή την έλλειψη οργάνωσης στο θέμα, κοινώς  τσαπατσοδουλειά και το κυριότερο την έλλειψη στοχοθεσίας για το μετά. Η ορθή πορεία για να παρθεί η απόφαση δεν θα αποτελούσε τροχοπέδη, αλλά απόδειξη της καλλιέργειάς μας και του σεβασμού στην ιστορία του τόπου μας.

Ας μιλήσουμε, όμως, επί της ουσίας...
Ποιος ήταν τέλος πάντων αυτός ο Καραντινός και γιατί κάνουν έτσι αυτοί οι αρχιτέκτονες;
Ο Πάτροκλος Καραντινός ήταν σημαντικός αρχιτέκτονας που εισήγαγε στην Ελλάδα το ρεύμα του μοντερνισμού στην Αρχιτεκτονική. Σπούδασε στην Αθήνα και έπειτα πήγε στη Γαλλία όπου σπούδασε μαζί με τον Auguste Perret. Εγινε καθηγητής της Αρχιτεκτονικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης για το διάστημα 1959 - 1968. Είναι ιδιαίτερα γνωστός για τον σχεδιασμό πολλών Μουσείων στην Ελλάδα.
Το Λιμενικό Περίπτερο, επέκταση του Γιαλί Τζαμισί, προτάθηκε να χαρακτηριστεί ως νεότερο μνημείο, με αίτημα του ΣΑΔΑΣ το  2004 (http://www.sadas-pea.gr/old/31644.htm), το οποίο δεν έγινε ποτέ δεκτό.
Και στ’ αλήθεια, όμως, είχε νόημα να μένει ένα κτήριο στην παλιά πόλη, όταν κανένας δεν μπήκε ποτέ στη διαδικασία να το επικοινωνήσει με τον Χανιώτη ή τον επισκέπτη ως ένα αξιόλογο κτίσμα ή ως δημιούργημα ενός αξιόλογου αρχιτέκτονα; Εμείς πάντως ρωτήσαμε τυχαία στον δρόμο κάποιους, μη αρχιτέκτονες, για το αν γνώριζαν ποιος ήταν ο Καραντινός και πήραμε αρνητική απάντηση.
Οι διαδικασίες προ κατεδάφισης:
Ναι, η τοπική Αρχαιολογία ποτέ δεν συμπάθησε αυτό το μοντέρνο κτίσμα ανάμεσα στα μνημεία της... παρόλο που αρχικά δημιουργήθηκε με την έγκριση και υπό την καθοδήγησή της. Με το πέρασμα του χρόνου το Λιμενικό Ταμείο ως ιδιοκτήτης ζητά τη συντήρησή του, αλλά η Αρχαιολογία δεν την επέτρεψε ποτέ. Αντ’ αυτού αιτείται την κατεδάφισή του λόγω 'επικινδυνότητας'… Διαβουλεύσεις επί διαβουλεύσεων, να μείνει ή να φύγει, πάγωμα του θέματος επί μακρόν. Το αποτέλεσμα ήταν να κατεδαφιστεί με συνοπτικές διαδικασίες τα ξημερώματα της Κυριακής 10/4/11.
Κι εδώ εμείς ρωτάμε... Υπήρξε η συνεργασία πολλών ειδικοτήτων, όπως ορίζει η Χάρτα των Αθηνών για την αποκατάσταση των ιστορικών μνημείων (1931) (Ευρωπαϊκός οδηγός διαχείρισης των εν λόγω ζητημάτων, http://www.icomos.org/athens_charter. html), στην επίλυση αυτού του σύνθετου προβλήματος; Ή έστω και μέσα στη διαφωνία, υπήρξε χώρος συνεννόησης για μια πιο συνεπή αντιμετώπιση της τελικής αποφάσεως; Η απάντηση είναι αρνητική.
Η κατεδάφιση:
Στην παραπάνω αντιπαράθεση κέρδισε η Αρχαιολογία. Ο Χανιώτης, παρεμπιπτόντως, συνηγορούσε στην κατεδάφιση του Περιπτέρου (για να γίνουν κατανοητοί οι λόγοι ανατρέξτε στον τίτλο 'Ποιος ήταν τελικά αυτός... οι αρχιτέκτονες', παρ. 3). Η διαμάχη μεταξύ Αρχαιολογίας και αρχιτεκτόνων, αλλά και η όποια ‘ατζέντα’ της Δημοτικής Αρχής είχε ως αποτέλεσμα την κατεδάφιση του εν λόγω κτηρίου τόσο γρήγορα, που απόψεις δεν πρόλαβαν να ακουστούν, αλλά και μελέτες για τη μελλοντική χρήση του χώρου δεν πρόλαβαν να εκπονηθούν.
Κι εμείς αναρωτιόμαστε και πάλι, υπήρχε αυτό που λέμε ένα σχέδιο αστικής ανάπλασης πριν την κατεδάφισή του; Η απάντηση είναι αρνητική.
Και τώρα τι...
Αγαπημένοι μας Χανιώτες, δεν γίνονται έτσι τα πράγματα. Είτε έμενε εκεί το Λιμενικό Περίπτερο, δεν αξιοποιούνταν όπως έπρεπε. Και τώρα που έπεσε, η απόφαση για το ιστορικό αστικό κενό που άφησε πίσω του είναι απλώς να πλακοστρωθεί... να μπαλωθεί δηλαδή. Είμαστε τόσο τσαπατσούληδες για να μας αρέσει ένας μπαλωμένος κενός χώρος; Γιατί για να τον χαρακτηρίσουμε δημόσιο θα πρέπει να έχει μια χρήση κι αυτή δεν μπορεί να είναι η μία ώρα που θα χορεύουν κρητικά οι χορευτές μας, όπως φημολογείται. Τις υπόλοιπες ώρες θα είναι ένας χώρος που θα έπρεπε να ντρεπόμαστε που το βλέπουν οι επισκέπτες μας, όπως ντρεπόμασταν και πριν την κατεδάφισή του.
Αρα, έχουμε κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα; Η απάντηση είναι αρνητική.
Πώς θα έπρεπε να ήταν τα πράγματα;
Μιας κι η ειδικότητά μας είναι συνυφασμένη με τον αστικό χώρο, ιστορικό και μη, βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να γνωρίζουμε τη σωστή διαδικασία επίλυσης τέτοιων προβλημάτων. Αυτό σημαίνει ότι οποιαδήποτε απόφαση επέμβασης στο αστικό περιβάλλον προϋποθέτει μια επιστημονική και σαφώς καθορισμένη διαδικασία που λέγεται ΜΕΛΕΤΗ. Στο επίπεδο του αστικού σχεδιασμού η μελέτη αυτή ορίζει αναγνώριση του προβλήματος, τεκμηρίωση οποιασδήποτε απόφασης για την αντιμετώπισή του με συνημμένη σχεδιαστική επίλυση από την τεχνική υπηρεσία του Δήμου ή μετά από διαγωνισμό εφόσον πρόκειται για έργο μεγάλης εμβέλειας. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να προβαίνουμε σε άκομψες λύσεις χωρίς προηγουμένως να εξασφαλίζεται το λειτουργικό και αισθητικό αποτέλεσμα της επέμβασης.
Εγινε κάτι από τα παραπάνω; Η απάντηση είναι αρνητική.
Θα δούμε κάτι θετικό;
Ο διαγωνισμός αναφέρθηκε βιαστικά στις συζητήσεις και δηλώσεις μετά την κατεδάφιση. Γιατί, όμως, ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός;
Οπως φαίνεται να έχουν ανακαλύψει τα τελευταία χρόνια πολλές ελληνικές πόλεις (με κοντινότερο παράδειγμα το Ηράκλειο), οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί παρουσιάζουν χειροπιαστά οφέλη. Σχεδιαστικά κατ’ αρχήν, ποικιλία προτάσεων και λύσεων με ελάχιστο κόστος αναλογικά. Η επιλογή της πρότασης προς υλοποίηση γίνεται από διεπιστημονική επιτροπή, που συνήθως αποτελείται από αντιπροσώπους της Δημοτικής Αρχής και αναγνωρισμένους για το έργο τους αρχιτέκτονες, γεγονός που εξασφαλίζει τη βέλτιστη λύση. Για τον κάτοικο, τον Χανιώτη στην προκειμένη περίπτωση, σημαίνει μια σπάνια ευκαιρία να μάθει τι πρόκειται να συμβεί στην πόλη του, να το συζητήσει και να το κατανοήσει, πριν υλοποιηθεί. Για την πόλη ευρύτερα και ιδιαίτερα για μια ιστορική (άρα και τουριστική), σημαίνει  προβολή σε επίπεδο πανελλαδικό και όχι μόνο.
Σύνηθες αναφερόμενο μειονέκτημα, ο χρόνος. Γεγονός που αν οι δημοτικές αρχές επιδείξουν την ίδια αποφασιστικότητα και ανυπομονησία δεν θα αποτελέσει πρόβλημα.


Χανιώτικα Νέα 11-04-2011
Ελένη Φουντουλάκη
Οι βιώσιμες πόλεις σέβονται τους πεζούς
Επισημάνσεις σε επιμορφωτική συνάντηση

Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας για να έχουμε βιώσιμες πόλεις.
Αυτό επισημάνθηκε στη μαθητική επιμορφωτική συνάντηση με θέμα 'Βιώσιμες πόλεις και ανθρώπινα δικαιώματα', την οποία διοργάνωσαν το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ο Δήμος Χανίων και η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, προχθές, στην Πύλη Sabbionara.
Οπως επεσήμανε η υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, Βούλα Αντωνιάδου: 'Οι βιώσιμες πόλεις δεν έχουν διλήμματα κατά τη γνώμη μας. Βιώσιμες πόλεις είναι αυτές που σέβονται το δικαίωμα του πεζού στην πόλη, το δικαίωμα όλων μας για πράσινους και καθαρούς χώρους και κάνουν ορθή χρήση των φυσικών πόρων. Διοργανώσαμε αυτή τη συνάντηση με τους μαθητές γιατί θέλουμε να είναι αύριο οι καλύτεροι διεκδικητές για ένα καλύτερο μέλλον και μια καλύτερη καθημερινότητα στην πόλη'.
Στο το 'πώς θα ήταν τα Χανιά, Αν...' αναφέρθηκε η αρχιτέκτων, από την Ομάδα Ενοποίησης Ελεύθερων και Πράσινων Χώρων Χανίων, Αννα Τσιτωνάκη: 'Η πόλη θα μπορούσαν να ήταν διαφορετική, αν εμείς είχαμε διαφορετική νοοτροπία. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε μέσα από αυτή την εκδήλωση.
Δεν πρέπει να επιρρίπτουμε ευθύνες μόνο στην Πολιτεία, αλλά πρωτίστως στους ίδιους μας τους εαυτούς και στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα πράγματα.
Ολα ξεκινούν από τον σεβασμό μας στους δημόσιους χώρους, αλλά και στους συνανθρώπους μας'.
Η ίδια αναφέρθηκε και στις ιδιαιτερότητες που θα έχει φέτος η εκδήλωση p-public για τους δημόσιους χώρους, που θα πραγματοποιηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα στα Χανιά, με βασικό χαρακτηριστικό την έννοια της γειτονιάς. Στο πλαίσιο αυτό έχει επιλεχθεί μια γειτονιά των Χανίων, όπου με τη βοήθεια των αρχιτεκτόνων, θα γίνει προσπάθεια ο συγκεκριμένος δημόσιος χώρος να μεταμορφωθεί και να αλλάξει όψη.
'Περισσότερο πράσινο, περισσότερα ποδήλατα και περισσότερος σεβασμός είναι αυτά που χρειάζονται για να γίνει η πόλη μας πιο φιλόξενη', σημείωσε η κα Τσιτωνάκη.
Το 'παρών' στην εκδήλωση έδωσαν πολλοί μαθητές από σχολεία των Χανίων, ενώ μουσική απέδωσαν οι μαθητές του Μουσικού Γυμνασίου Θερίσου.